
198  |  STUDIES IN NEPALI HISTORY AND SOCIETY 21(1), 2016

this Dictionary contains loan words from Nepali, Sanskrit, Hindi, Prakrit and 
other Indic languages, but I could not pinpoint any. Since it consists of over 
three thousand entries, it was not possible to go through all the 504 pages. 
Fifth, since this is a facsimile edition of the Dictionary, it is an exact copy 
of the original. There are a large number of pages that are hardly readable 
due mainly to fading ink marks and the poor condition of the paper. I had to 
use my magnifying glass to scrutinize most of the pages. I felt that the photo 
prints could have been enlarged as there is lot of space for this, considering 
the size of the Dictionary. However, its designer and producer, Fernando 
Azevedo explained at the launch function that this could not be done due to 
an image resolution problem.

Professor Riccardi has put before us a very large corpus of lexical 
data compiled during the 18th century. The Dictionary is indeed a very 
valuable resource material to study the history, etymology and the linguistic 
configuration of Nepalbhasa 250 years ago. The Nepali scholars, who have 
lexicographic expertise, will now need to collaborate and work on this 
extensive collection of Newar lexicon to give it a final shape.

Tej R. Kansakar
Tribhuvan University 

Arjun Panthi, Pratyoush Onta and Harsha Man Maharjan, eds. 2013. Nepali 
Magazinekà 25 Varùa (2046–2070 v.s.). Kathmandu: Martin Chautari.

Pluralism in media is essential for a vibrant democratic culture. For pluralism 
to be more than a token it should encompass diversity both in media content 
and in the personnel. The beginnings of democratic and plural space in 
the Nepali media can be traced to the periods following the 1990 People’s 
Movement. In particular, the economic and political liberalization of the 
1990s created a vibrant civil society, and shaped a new mediascape marked by 
new technologies, competition, and private investments. This was illustrated 
in the proliferation of several dailies, weekly, and “specialized” magazines, 
including the phenomenal growth of FM radio stations. 

Some statistics in order to fully capture the extraordinary growth of 
the media during the period: for instance, the number of new magazine 
titles grew from 28 in 2047 v.s. to 140 in 2054 v.s. This growth continued 



BOOK REVIEWS  |  199

thereafter whereby 328 new titles appeared in the market during the two 
calender years 2056 v.s. and 2057 v.s. To put this in perspective, 823 new 
titles published in a decade (2048–2057 v.s) almost equaled the sum total 
of all the new magazines published in the preceding three decades (865; 
2018–2047 v.s.) during the Panchayat system (p. 7). In the realm of radio 
broadcast, the change was more remarkable as the state monopoly over radio 
broadcast ended in 1997 and by 2000, ten private and community owned 
FM radio stations were dotting urban as well as rural areas across Nepal.2 

Several factors account for this rapid expansion of the Nepali media 
landscape.The emergent politics of identity saw various ethnic and lingual 
groups trying to shape the contours of the public discourse through print and 
radio. During the same time, party affiliated media platforms also witnessed 
quite a remarkable growth. The commercial viability of these in the long 
run remained a challenge owing to the lack of loyal readership, limited 
advertising market, changing discourses and political instability. As a result, 
of the numerous magazine titles that have been registered since, only few 
are in regular circulation today. Some with even good commercial prospects 
have disappeared. However, no systematic academic study of the ebb and 
flow of the media landscape has been carried out. Nepali Magazinekà 25 
Varùa (2046–2070 v.s.) published by Martin Chautari attempts to fill this 
void. Edited by Arjun Panthi, Pratyoush Onta and Harsha Man Maharjan, 
the book traces the history of the major magazines in the post 1990 period.

The volume is organized around three broad themes: mainstream, 
alternative and experiences. The “mainstream” section has five articles. The 
first article by Arjun Panthi analyzes how Janaman̂ca cultivated professional 
journalism despite its political affiliation to Nepali Congress party. Panthi 
especially highlights Janaman̂ca’s innovative presentation styles and content 
diversification that were subsequently emulated by various other weekly and 
fortnightly magazines. The magazine however became the victim of political 
feud within the Nepali Congress party and eventually was shuttered.

The second article also by Arjun Panthi asks whether Himàl magazine 
(formerly fortnightly and currently weekly) pursued the “middle path” to 
remain commercially viable. Panthi argues that Himàl consistently supported 
liberal democracy, liberal market economy and constitutional monarchy. This 
article traces how this middle path has transformed with changed political 

2 Seewww.moic.gov.np/upload/documents/fm-list-2072-08-14.pdf; accessed 15 November 
2015.



200  |  STUDIES IN NEPALI HISTORY AND SOCIETY 21(1), 2016

set up. For example, Himàl advocated for constitutional monarchy even 
after the coup (on 1 February 2005) by the then King Gyanendra but did not 
pursue this agenda following the success of the People’s Movement in April 
2006. The article is enlightening as it traces the mission or partisanship of 
commercially successful Himàl magazine.

Ramesh Rai, in the next article, argues that Kantipur Publications began 
publishing Nepal magazine primarily to claim competitive edge over other 
publishers than to make profit. Rai also suggests that frequent changes in the 
editorial leadership at Nepal meant it did not build the kind of ideological 
coherence and consistency as Himàl would under its publisher Kanak Mani 
Dixit. It would have been interesting to hear more on the various ideological 
agendas pursued by Nepal under different editorial tutelage. 

The fourth article written by Harsha Man Maharjan and Arjun Panthi 
studies how the Maoist affiliated magazines simultaneously maintained party 
allegiance and vibrant market share both during and after the Maoist People’s 
War. During war time, the Maoist magazines operated in Soviet Communist 
model. The party published mouthpieces that were replete with propaganda 
and demonization of the “enemy” class. If the party provided bulk of the 
financial support, party workers were directly involved in the production 
and distribution of the magazines through their existing organizational 
structures. Gradually, however, the Maoist did utilize advertisement revenue 
to reduce financial burden, which became more common after it joined 
the peace process in 2006. This period also witnessed an interesting trend 
whereby individual Maoist leaders began patronizing new magazines to 
push their respective ideology in the public domain. This eventually led to 
the dissolving of the centralized wartime propaganda structure and made 
these publications compete with each other making them more dependent 
on market forces.3 Maharjan and Panthi do a good job of outlining this 
transformation. The article however conflates the Maoist magazines with 
other market produced magazines. In doing so, it fails to link up with the 
available theoretical literature on the topic. In light of the many theoretical 
studies on the relationship between the weakness in the centralized media 
structure and the fall of the Soviet Communism (see, for example, Sparks 

3 For example, Làl Rakùak published by the Young Communist League was close to 
Chairman Pushpa Kamal Dahal aka Prachanda and Hàmro Jaljalà was close to leader Mohan 
Vaidya aka Kiran and his faction.



BOOK REVIEWS  |  201

1998), a more nuanced study could have pushed the analysis in seeing if 
and to what extent similar relationship existed in Nepal. 

The last article by Tirtha Bista chronicles the evolution of Kantipur 
Publication’s youth-focused Sarvottam magazine first into Sarvottam Nàrã 
and eventually to Nàrã. Bista argues that Nàrã, in cultivating an ideal of 
“modern woman” by glamorizing them and highlighting their presence 
in non-conventional professions, promotes a uniquely urban middle 
class notion of womanhood. As such, its audience also comes from the 
same strata. Ironically, the magazine that claims to espouse women’s 
empowerment further aids in commodifying women’s bodies and the 
promoting consumerism.

There are four articles under “alternative stream magazines” theme. 
Purna Basnet, tracing the history of the NGO-published Himàl, Hàkàhàkã, 
Bikàs and Asmità, makes a case that though these magazines played crucial 
roles in shaping various ideas of development, they struggled to stay afloat 
in the market driven by the template of advertisement revenue. Bandana 
Dhakal’s study of Asmità magazine is an illustrative example. Despite its 
pioneering role in shaping the Nepali feminist discourse, Asmità today is 
in the state of “suspended animation.”4 Dhakal suggests that the failure to 
balance donor interests and market imperatives (advertisers and readers) 
that led to the closure of Asmità can be a valuable lesson and wake-up call 
for other struggling magazines too. 

In the third contribution in the section, Pratyoush Onta and Devraj 
Humagain studying the âdivàsã-Janajàti (indigenous nationalities) 
magazines published during the 1990s argue that such magazines contributed 
in spreading lingual, cultural and religious consciousness in the public sphere. 
Most importantly the âdivàsã-Janajàti magazines, the duo claim, expanded 
the discourses on collective identity by emphasizing various discriminations 
against the groups. The authors, however, presume that the readers would 
be familiar with the concept of public sphere and do not define it or explain 
its evolution. In the last piece of the section Krishnaraj Sarvahari examines 
the major trends found in the publication of Tharu magazines. He raises 
important points about the sustainability of Tharu magazines due to limited 
market (advertisement) and readership.

4 After a long hiatus the magazine was out in the market in 2015 but with an appendage 
Hàmro after Asmità. In 2016 the magazine again seems to have vanished from the market. 



202  |  STUDIES IN NEPALI HISTORY AND SOCIETY 21(1), 2016

The last theme of the book aptly titled “experiences” includes critical 
personal reflections of five influential editors – Sudheer Sharma (Nepàl), 
Shyam Shrestha (Målyàïkan), Rajendra Maharjan (NabaYuwà), Ram 
Bahadur Ramtel of Dalit magazine Jana Utthàn and Pratik Ngesur Tamang 
of Tamang magazine Chàr Goïgmà. All five document various dimensions 
of magazine journalism over the period under discussion. Sudheer Sharma 
beyond discussing his own experience at Nepàl magazine also briefly 
reflects on the history of other news magazines such as Janaman̂ca, 
Bi÷wamitra, Kathmandu Today, and Himàl. The editors of Målyàïkan and 
NabaYuwà particularly focus on their struggles in keeping the left leaning 
magazines commercially viable. Both Shrestha and Maharjan do not offer 
any explanation on the closure of these magazines. 

Alternative magazines, which generally provide platforms for views 
and ideas otherwise ignored in the mainstream journalism, are rarely 
successful because of limited readership and advertising market, wavering 
commitment from team members due to the lack of monetary benefits and 
the government’s failure to recognize these magazines as a tool to expand 
the public sphere. In a way, the absence of a successful model of alternative 
magazine can be read as an indictment of the limited nature of the Nepali 
public sphere. The shrinking of alternative space has only accelerated in the 
recent years. In that regard, despite the clamor of identity politics the prospect 
for identity based magazines does not look too bright. Part of this has also to 
do with the transformative shift in the way news is produced and consumed 
on the web today. The advent of digital social media and 24-hour TV news 
cycle today pose existential threat to traditional media. The book fails to 
consider these epochal challenges posed by new technology and shifting 
market imperatives. The hardest hit by this shift are the magazines as even 
some internationally reputed magazines (e.g., Newsweek) have moved to 
web only publication. This is more so for the alternative magazines, which 
the book fails to highlight.5 

To conclude, the book provides rare glimpses into the history of Nepali 
magazines over a period of 25 years. Student and scholars interested in 

5 For example, there are numerous Dalit and âdivàsã-Janajàti focused online portals 
operated in Nepal and even from abroad. One influential example is www.esamata.com, 
which Rajendra Maharjan, the former editor of NabaYuwà and team member of Målyàïkan 
monthly is the editor.



BOOK REVIEWS  |  203

Nepali media and social history would find this book to be very illuminating 
and useful.

Reference
Sparks, Colin. 1998. Communism, Capitalism and the Mass Media. London: Sage.

Indra Dhoj Kshetri
Kathmandu

Marie Lecomte-Tilouine, ed. 2013. Revolution in Nepal: An Anthropological 
and Historical Approach to the People’s War. New Delhi: Oxford 
University Press.

Revolution in Nepal: An Anthropological and Historical Approach to the 
People’s War, edited by Marie Lecomte-Tilouine, is a collection of essays by 
a diverse group of academics and public intellectuals that offers a nuanced, 
multifaceted (if sometimes abstruse) view to the People’s War that gripped 
Nepali society for over a decade (1996–2006). All the authors bring to their 
essays a remarkable level of contextualization, theoretical grounding, and 
research, and the book is a stunning intellectual accomplishment in its ability 
to cover so much ground with such finesse in less than 500 pages. In her 
introduction to the book, Lecomte-Tilouine claims that “immersion at the 
grassroots level and as close as possible to the actors themselves” is especially 
important in the context of war, “with all the great complexity and passion 
it involves” (p. 2), and this ethos is reflected throughout the contents of the 
volume. The authors painstakingly engage with local dynamics, villagers’ 
voices, and the rich and varied histories of the contexts under discussion to 
ultimately present analyses of the war that hold a great deal of novel insights 
and explanatory power.

The book is organized into three sections: “Eastward,” “Westward” 
and “Within the Party.” The first two sections containing four essays each, 
provide historical and ethnographic accounts of the Maoist movement (and 
its precedents), while the third section containing three essays delves deep 
into the workings of the Communist Party of Nepal (Maoist). 

“Eastward” contains essays by John Whelpton, CK Lal (disclaimer: this is 
the reviewer’s father), Martin Gaenszle et al. and Pustak Ghimire. Whelpton 


	2. prelimpages
	3. MainContents_SINHAS21(1)
	4. NotesForContributors
	5. Subscription 2016

